بررسی بلند مدت تیبا

از آن جهت که بیشتر خرید و فروش ها  در بازار مربوط به اتوموبیل های پایین تر از  30 میلیون تومان بوده است ،

به‌همین جهت  ما هم تصمیم گرفتیم تا در همین رنج به بررسی یک خودروی پرفروش بپردازیم

تیبا خودرویی از شرکت سایپا می باشد که لقب  2امین  خودروی ملی را از سال 88 تاالان با خود به همراه دارد  از آن‌

جایی که این رنج  قیمتی در بازار از تنوع خیلی پایینی برخوردار می باشد ، تیبا موفق شد  در همان اول با وجود آن

همه حجم  انتقاداتی که بر آن وارد شد ، جایگاه تقریبا خوبی  برای خود در بین  مردم به دست آورد و به آمار فروش خوبی

هم برسد .

بهترمی باشد  چند سالی را باز گردیم به عقب ، آن  زمانی که بازار اتوموبیل های ارزان  خیلی تنوع می طلبید ، یعنی

اوایل سال 88 که در همان سال، اتوموبیلی  تازه وارد  در یکی از دو غول خودروسازی کشور وارد این بازار بی رقیب شد .

 

آن زمان ها مردم تیبای الانی  را به اسم  مینیاتور می‌شناختند که با شعار زیبای ایرانی به مردم معرفی شده بود

کمی بعدتر  به دنبال  رهنمود مقام معظم رهبری، اسم  این اتوموبیل  سدان کوچک و شهری به تیبا تغییر پیدا کرده

است.

تیبا درحقیقت  روی پلتفرم S81 (یا X200) یا پلتفرم بهبود  یافته پراید تولید می گردد . به‌همین دلیل  می‌ توان اندازه

آن‌را یک چیزی میان پراید و ریو که هردوی این اتوموبیل ها از خودروهای  پرفروش در بازار هستند، به شمار آورد .

 

همان گونه که بیان نمودیم  شعار سایپا برای شناساندن  این اتوموبیل  کمی مخاطب را به فکر می انداخت ، چراکه  در

نخستین  برخورد با تیبا، چیزی به اسم  زیبایی ایرانی دیده نمی شد!!

طراحی بیرونی  این اتوموبیل  با وجود خطوط و منحنی‌های بی شمار از ظرافت و زیبایی منحصر به فردی بهره مند  نبوده.

طراحی این خودرو  به وسیله  گروه ایتالیایی بنام (IET) همراه با  گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف ژاپنی آن

(هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا انجام شده است ، به همین دلیل  بازهم نمی‌توان به لغت ‌

”ایرانی” که در شعار تبلیغاتی استفاده شده است اعتماد نماییم .

در حقیقت ظاهر تیبا نتیجه  همکاری چند تیم خارجی و مهندسین ایرانی می باشد . اگر تصمیم داشته باشیم  ظاهر

تیبا را ارزیابی نماییم ، ناعادلانه می باشد  که فقط به نکات منفی و نقاط ضعف آن دقت نماییم . نمای جلوی تیبا که

دارای خطوط برجسته روی کاپوت می باشد ، از طرحی آیرودینامیک بهرهمند می باشد  که می‌توان احتمال داد  هدف از

ارائه این طرح از تیم طراحی، هرچه تهاجمی‌تر نشان دادن این اتوموبیل  کوچک بوده است .

جلوپنجره کوچک و کسل‌کننده همه زحمات این تیم را از بین برده است  و درست هنگامی  که چراغ‌ها خودشان را نشان

می دهند ، جلوپنجره و سپر همه تصاوراتی که در ذهن شکل گرفته‌اند را از ین می برد .

 

اما در نمای جانبی می‌توان نوآوری را دید که تا آن موقع  در هیچ‌ یک از خودروهای  سایپا شبیه آن را نظاره نکرده

بودیم  و آن‌هم خطوط برجسته‌ای می باشد که روی گلگیرهای اتوموبیل وجود دارند  و امضای جناب هاراد به شمار می

آید.

احتمالا وجود این خطوط و همچنین سایر  المان‌ها که در طرح استفاده شده اند سبب گردیده  تا در اول  نام این

اتوموبیل  را مینیاتور نهادند .

نمای پشت اتوموبیل  در نخستین  نگاه شما را به‌یاد اتوموبیل  محبوب و دوست‌داشتنی مزدا 323 می‌ اندازد که تا حدودی

بر جذابیت تیبا اضافه نموده است .

ولی با یکم  ریزبینی متوجه می گردید  که همان نبود ظرافتی که در اوایل مطلب به‌آن اشاره نمودیم ، باعث  تفاوت و

محبوبیت این‌ دو اتوموبیل می گردد

هزینه های نگهداری و مشکلات  فنی تیبا در بلند مدت:

تیبا همچنین از حیث  هزینه های نگهداری و در سرعت دسترسی به  خدمات قادر نمی باشد  با رقبای خود طرف شود .

زیرا این اتوموبیل در حقیقت  نه به حد پراید با زیادی  قطعات یدکی و مکانیک روبرو می باشد و نه به حد  محصولات

خانواده پژو 405 و سمند در بازارمعروف می باشد .

در سال های اول تولید تیبا، امکان داشت  این نقطه  ضعف را به جدید  بودن اتوموبیل در بازار نسبت داد ولی الان بعد  از

گذشتن 7 سال، کم بودن بعضی  از قطعات یدکی در شهر های بزرگ و بروز عیب های  شایع الکترونیکی جز نقطه ضعف

شرکت سازنده چیز دیگری را بیانگر نمی باشد .

مثلا  سوختن مجموعه پشت آمپر و مدار برق کشی سیستم استارت، خرابی استپر موتور، در حقیقت  خودروسازان ایرانی

هر وقت  که دست به بهبود  قطعات فنی اتوموبیل های  پر تیراژ خود زده اند، موفق نشدند  رضایت مشتریان از

حیث  خدمات پس از فروش و قطعات یدکی را تامین کنند

 

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید