بررسی تیبا هاچ بک

بنا بر  گزارش سفیر دنا به دنبال پایین آمدن  کیفی خودروها در چند سال گذشته با نگاهی میانه نگرا  به سراغ خودرو مورد بحث می رویم ولی  با بررسی های  نخستین معلوم  می شود که کیفیت مونتاژ به غیر از  چند نمونه  جزئی (مثل  عدم بسته شدن صحیح درب باک) و همچنین  بهم ریختگی درز فاصله مابین سپر جلو و گلگیر در کل  با دقت خوبی  صورت گرفته است  و از بعضی  خودروهای حتی گران قیمت ترمانند  پارس LX که در ماه های قبل مورد بررسی قرار داده بودیم، شرایط بهتری دارد.

در زمان  ورود به کابین از کیفیت مواد اولیه  داخلی و تشابه  صندلی ها به پراید جا خواهید خورد  مخصوصا  اگر این نکته را در نظر بگیرید  که قیمت نسخه  هاچ بک تیبا سه میلیون بیشتر  از نسخه  صندوق دار آن بوده است  و در حدود 7 میلیون تومان از پراید هاچ هم گران تر می باشد.بدین صورت  تعریف و تمجید از فضای داخلی تیبا چه از حیث طراحی و چه از حیث  کیفیت مواد به کار گرفته شده  هیچ توجیهی نخواهد داشت .نمونه همین کیفیت پایین  در لبه تیز و برنده درب داشبورد به خوبی قابل رویت می باشد

 

نمونه  دیگر می تواند مجموعه دکمه های مختص  به شیشه بالابر برقی سرنشینان عقب باشد که با سوئیچ های بالابر پراید یکی می باشد و به درستی هم در محل خود ثابت نگردیده  است.

در مقابل باید عنوان کرد که فضای درونی  برای سرنشینان عقب از مهمترین رقیب این خودرو در بازار یعنی  (پژو 206) بیشتر بوده است  و این نکته به خصوص در مورد فضای پا می تواند خیلی مهم باشد

 

 

از سوی  دیگر حتی با نخستین  نگاه به سمت عقب درخواهید یافت  که دید رو به عقب تیبا در حد و اندازه خودروهای سوپر اسپرت است و این نکته مسلما یک نقطه ضعف با اهمیت  برای یک هاچ بک درون شهری به شمار می آود .

 

 

 

ایراد اساسی  این مشکل   به تقویت ستون سوم برای  نصب لولای درب صندوق مربوط می شود که به کم شدن ارتفاع سقف در قسمت انتهایی منجر شده است و از سوی  دیگر تکیه گاه سر سرنشین سوم نیز بیشتر از اندازه بزرگ بوده و عملا دید آینه عقب را کور می کند.

در چنین موقعیتی  فرض  کنید که ناحیه سر دو یا سه سرنشین عقب هم در آینه دیده شود، تقریبا در چنین شرایطی باید استفاده از آینه عقب را به کلی کنار گذاشت

 

جنس فرمان خودرو خیلی  تعریفی نیست  و بسیار خشک به نظر می آید .چنین وضعیتی در مورد همه قطعات داشبورد و کنسول میانی هم صدق می کند

 

در عوض صندلی های مشترک با پراید نرمی و دربر گیرندگی خوبی  دارند و ارگونومی پشت فرمان برای راننده هم در مجموع نمره قبولی را کسب میکند

تیبا از حیث  ساختار فنی ترکیبی  از پراید و ریو به شمار می آید  ولی  از حیث شاسی و بدنه بیشتر به پراید شبیه است تا ریو، در حقیقت  پلت فرم این خودرو با مدل های بهبود  یافته پراید X100 یکی است و فرق ها ی فنی به ساختار اصلاح شده دماغه خودرو، استفاده از برخی قطعات جلو بندی ریو و تقویت موتور تا خجم 1.5 لیتر مربوط می شود.ظاهرا ضرایب دنده تیبا نیز مقداری با پراید فرق  دارد که زمینه شتاب گیری بهتر این خودرو را فراهم آورده است .

 

اگر به ایمنی برایتان مهم است  باید بیان داشت  که تیبا درکل  از پراید ایمن تر می باشد  اما میزان اختلاف استحکام دو خودرو چندان روشن نیست و به گفته برخی مهندسان صاحب نظر در این عرصه، چیزی در حدود 20 % به نظر می رسد.

همچنین تیبا به ترمز های بهتری نسبت به پراید تجهیز گشته است  و با این اوضاع  می توان اذعان کرد که این خودرو تقریبا در تمام زمینه های فنی (به جز کیفیت) نسبت به پرایدارتقا یافته است.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید