تاریخچه کامل تیبا

 

 

موتور و گیربکس:

درقسمت موتور و گیربکس، این خودرو تماماً مدیون پراید می باشد  موتور این خودرو، تقویت شده موتور پراید در شرکت FEV آلمان می باشد. با همکاری این شرکت، حجم موتور پراید از ۱۳۰۰ سی سی به ۱۵۰۰ سی سی و نسبت تراکم آن، از ۸/۵ به ۹/۷ بالا رفته  است و حداکثر توان آن به ۸۰ اسب بخار رسیده که توان خروجی پایینی برای یک موتور ۱۵۰۰ سی سی است . این موتور موفق شده است استاندارد آلایندگی یورو 4 را از آن خود کند. اما پس از تقویت موتور، سیستم انتقال قدرت پراید، توان مقاومت در برابر نیروی جدید موتور را نداشت. بنابراین، دنده دو گیربکس پراید را تغییر و فنر کلاچ را تقویت کردند. به همین دلیل سیستم کلاچ آن از پراید سفت تر است

 

 

سیستم ترمز:

سیستم ترمز این خودرو مشابه سیستم ترمز ریو می باشد  که در این زمینه نیز از شرکت بوش آلمان یاری گرفته شده است.

 

نام‌گذاری:

نخست برای این خودرو نام فرانسوی مینیاتور (miniature) با املای غلط miniator گزارده شده بود و بعداً به تیبا تغییر نام داد.

«تیبا» در لغت نامه دهخدا آهو معنی گشته است  در این لغت نامه آمده‌است: تیبا (هزوارش) به زبان زند و پازند آهو را می گویند. در راستای تغییر نام مینیاتور بیشتر  از ۹۰ هزار نام پیشنهادی به شرکت سایپا ارائه شد که بعد از بررسی توسط کمیته تغییر نام تیبا انتخاب شد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید