تست و مقایسه تیبا 2 با 206 تیپ 2

در این مقاله تصمیم داریم خودروی  پژو 206 تیپ 2 را با خودروی سایپا تیبا 2 را از حیث  فنی مقایسه نماییم  و

اطلاعات جدیدی را از این اتوموبیل ها  خدمت شما ارایه نماییم .

 

ا‌توموبیل هایی که هاچ‌بک‌ هستند به دلیل  ظاهر و بدنه  اسپرتشان  و همچنین به دلیل جوان پسند بودنشان و باطنی با

توانایی  مانور پذیری بالا قادر می باشند  موقعیت  خود را در بین  جوانان خیلی خوب حفظ نمایند .

در بازار اتوموبیل  کشورمان هم ، از این شرایط و موقعیت  مستثنی نمی باشد  و بازار‌هاچ‌بک‌ها از موقعیت خوبی برخوردار

می باشد . از این جهت  به سراغ 2‌ خودروی هاچ‌بک که در بازار اتوموبیل  کشور روی خط تولید می باشند  می‌رویم تا

مشاهده نماییم  هریک  در پایان رقابت چه نقاط ضعف و قدرتی را دارا می باشند

 

در یک طرف  این میدان اتوموبیل پژو 206 کهنه‌کار وجود دارد که نام بزرگی از صنعت کشور فرانسه را با خود به همراه

دارد  و موفق گشته است  5 سال از عمر خود را در این بازار بدون رقابت بگذراند  در این مقاله  سعی نموده ایم  با بررسی

میدانی، همه نقاط ضعف و قدرت این دو خودرو  آشنا گردید .

 

خودروی پژو 206 با ظاهری کاملا زیبا و طراحی مدرنی که دارد  در سال‌های نخستین  دهه 80 روانه بازارها گشت . کمپانی

ایران‌خودرو پژو 206 را در 6 تیپ مختلف  با سطح تجهیزاتی گوناگون  و 2 تیپ موتوری و طیف وسیعی  از رنگ‌بندی‌های

شاد و جوان‌پسند به بازار ارائه نموده است .

 

سایپا هم که چند سالی می باشد که به ساخت  پراید‌هاچ‌بک با اسم های متفاوت  مشغول بود، به فکر ساخت هاچ‌بکی

جدید افتاد که از گردونه رقابت با سایر  خودروسازان وطنی خارج نگردد . نتیجه  این تفکر خلق شدن  اتوموبیلی  جدید بر

پایه تیبا سدان به نام تیبا2 می باشد  تیبا2 هم  دارای رده گوناگون  امکاناتی  برای خریداران می باشد  که مجهز‌ترین

نسخه  آن در این رقابت آمده است .

 

بررسی نمودن  نمای ظاهری:

در بررسی کردن نمای ظاهری نخست به سراغ تیبا می آییم . در بخش  جلو طرح قطره‌ای چراغ‌های جلو بد نمی باشد  و

طرح آن با خطوط درب موتور هماهنگ می باشد . طرح کلی سپر هم با کمی ارفاق مناسب می باشد  و چراغ‌های مه شکن

هم از سادگی بیش از حد استفاده کرده است .

 

 

ورودی هوایی که در وسط  سپر جای گرفته است چندان بر ظاهر تیبا تاثیری نداشته است و نقش کمرنگی را دارد .

ملموس ترین  نکته منفی تیبا که سازنده اصرار به حفظ آن دارد جلوپنچره نامناسب  درست شده از پلاستیک کاملا

بی‌کیفیت می باشد  که نمای نه‌چندان زیبایی برای تیبا خلق نموده است .

 

ولی در طرف دیگر  میدان پژو 206 با طراحی کاملا مناسب  و پویا می باشد . 206 با وجود طی شدن  یک و نیم دهه از

تولیدش، همچنان در نمای جلویی ظاهری  کاملا خشن و جسور را به بیننده القا می نماید .

 

چراغ‌های جلو با طرحی منحصر به فرد و زیبا و هماهنگ شده با طرح کلی از اتوموبیل  در جای خود قرار گرفته‌اند. سپر هم از

هماهنگی منحصر به فردی  با همه اعضای جلو بهره مند می باشد . درب موتور هم با شیبی تقریبا تند به سمت پایین

سرازیر گشته  که خبر از یک‌هاچ‌بک اسپرت می‌دهد.

 

در نمای بقل هم  تیبا با حفظ نمودن شاخصه‌های خود در دو مدل سدان و‌ هاچ‌بک تلاش  به حفظ نمودن اصول نخستین طرح

خود دارد. خط های  تیز و برجسته گلگیر‌ها و خط شانه محو و کمرنگ و خطوطی غیر منطقی بر روی گلگیر عقب یک

مقداری حس بدی  در بیننده به وجود می آورد ، ولی در طرف دیگر آن پژو 206 با طراحی کاملا ساده و روان و به دور از هر

گونه پیچیدگی آرامشی را برای بیننده خود به ارمغان می آورد

 

در قسمت عقب تیبا ستون C با تغییر کلی نسبت به مدل سدان کاملا مناسب اتوموبیلی  هاچ بک می باشد و کمک

زیادی  به زیبایی قسمت  عقب اتوموبیل نموده  است.

چراغ‌های عقب هم از طرحی زیبا و با کیفیت سود می جویند . سپر عقب هم با ایجاد حجم‌های اغراق شده در داخل  آن

تکمیل کننده زیبایی نمای عقب تیبا2 گشته است.

 

در آن طرف میدان 206 هم  با درب صندوق بار کانند تیبا از اندازه مناسبی بهره مند می باشد ، ولی با تغییر گرافیک

چراغ‌های عقب و عوض نمودن آن با نمونه بی‌کیفیت موسوم به صادراتی آسیبی زیاد به ظاهر 206 وارد گشته است.(قابل

بیان می باشد که موارد نصب گردیده  با گذشت  زمان کیفیت خود را از دست می دهند  و رنگ چراغ‌ها از قرمز به صورتی

روشن تغییر پیدا می کند).

 

در بررسی نمودن نمای ظاهری نخستین  مسیله ای که خیلی توجه ها را به سوی خود می کشاند  کیفیت بد مونتاژ در

دو اتوموبیل می باشد . در 206  هم که دوره ای  در جز اتوموبیل های با کیفیت قابل قبول جای داشت هم  این

موضوع وجود دارد . ولی هنگامی  که به سراغ تیبا2 می آییم  به کیفیت مونتاژ 206 امیدوار می‌شویم.

 

متاسفانه تیبا درزهای نا متقارن فراوانی  دارد. فاصله بیش از اندازه در‌ها با کلاف دور سقف و یا نامتقارن بودن درزهای کاپوت

با گلگیرها از موارد  ضعف در تیبا به حساب می آید .کیفیت رنگ هر دو اتوموبیل  در یک سطح می باشد  و قابل قبول

می باشند . آینه‌های بقل  در تیبا هیچ زیبا نمی باشد ، ولی از دید خوبی بهره مند است . ولی در 206 آیینه‌های

بقل  به انضمام  زیبایی ظاهری از دیده وسیع هم برخوردار است .

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید