خودروی تیبا زیر ذره بین

در سال 1375 بود که پروژه S81 در کمپانی سایپا آغاز گردید .

این موضوع در ایران وجود دارد که همه پروژه ها بعد از یک دوره  طولانی مدت به ثمر می رسد حال در این پروژه هم همین قضیه صادق می باشد و در سال 1387 بود که بالاخره نتیجه داد!

کمپانی اتومبیل سازی سایپا نسل نخست کیا ریو را مونتاژ نمود و همچنین تولید کننده کیا پراید هم بوده است از این رو این خودروساز با ترکیب نمودن این دو خودروی نام برده و استفاده کردن از یک پوشش جدید موفق شد صاحب یک اتومبیل ملی گردد!

گفته می‌شود که طراحی خارجی آن توسط یک شرکت ایتالیایی انجام گرفته و پیشرانه آن هم توسط یک موسسه آلمانی برای این خودرو تغییر پیدا کرده است. برای طراحی نمای خارجی آن کافی است تا نیمه جلو از نسل دوم سئات لئون را با نیمه عقب مزدا ۳۲۳FL با حرارت بالا و در اوج کج سلیقگی طبخ کنید تا خودرویی مثل تیبا داشته باشید! ضمن اینکه طراحی آن در نمای جانبی سیال و هدف‌مند نیست و دنبال کردنِ خطوط بدنه هیچ نتیجه‌ای را جز سرگیجه، عاید شما نخواهد کرد! البته طرفداران طراحی این اتومبیل هم کم نیستند، کافی است تا در بازار کم تنوع داخلی، یک تیبا بخرید و برای توجیه خریدِ خود آن را خودرویی زیبا بنامید! در طراحیِ کابین آن نشانه‌هایی از تعادل و هماهنگی به چشم می‌خورند، ولی ترکیب‌رنگِ طوسی و مشکی بر روی قطعات ارزان‌قیمت آن مایوس‌کننده به نظر می‌رسند.

با استقرار در کابینِِ تیبا، آن را جادارتر از پراید خواهید یافت، فضای جلوپایِ سرنشینان جلو و عقب مطلوب است، ولی افراد با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتی‌متر در فضای سرِعقب با مشکل مواجه خواهند شد. خودروی مورد آزمایش ما در حالی که کارکردی کمتر از ۴۰۰۰ کیلومتر را در پشت آمپر خود نشان می‌دهد، با مواردی مانند اشکال در کارکرد برف‌پاک‌کن و عمل نکردن یکی از دستگیره‌هایِ داخلی درب و صدای گیربکس (ناشی از جنس نامرغوب بلبرینگ‌ها) دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، که البته به غیر از مورد آخر در سرویس‌ دوره‌ای گارانتی رفعِ‌ایراد خواهند شد. پشت فرمان قرار می‌گیریم و بعد از پیمایشِ چندین کیلومتر، مشخص می‌شود که ابعاد خارجی تیبا برای راکب آن در مدت زمان کوتاهی قابل درک خواهد بود. در یک شتاب‌گیریِ سریع ۸۰ اسب‌بخار در محفظه احتراقِ ۱.۵ لیتری آن یورتمه می‌روند، هر چند صدای زیادی تولید می‌کنند! ولی سرعتِ تیبای ۱۰۲۷ کیلوگرمی را در ارتفاع از سطح دریایِ ۱۳۵۰ متری، در زمانی کمتر از ۱۳ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسانند. به راستی پیشرانه‌یِ آن در گستره‌یِ وسیعی از دورموتور، کشش مطلوبی را از خود به نمایش می‌گذارد و تعویض دنده‌ها بدون اشکال انجام می‌پذیرد (حداقل در این کیلومتر کارکرد!)

البته کشش پیشرانه در هر ماشینی در کنار خوش‌فرمانی و قدرت توقفِ مناسب معنادار خواهد شد، تیبا با ترکیبی از سیستم تعلیق دو خودرو پراید و ریو، تکان‌های کمتری را به نسبتِ پراید به اتاق منتقل می‌کند ولی تمایل زیادی به پیچیدن ندارد، خودرو به راحتی دچار کم فرمانی می‌شود و بعد از آن حسی شبیه به چپ کردن را به راکبین منتقل می‌کند! در توقف‌های سریع هم با اینکه انتظار بیشتری از سیستم ترمزِ استفاده شده مشابه ریو را در این اتومبیل داشتیم اما محقق نشد و حتی در مدتِ آزمایش، سیستم ABS چندین بار از مدار خارج شد. البته از تاثیر چشم‌گیر لاستیک‌های ساختِ کویر در این خودرو نباید غافل شد! در مجموع تیبا با تفاوت قیمتی در حدود ۴ میلیون تومان در مدل پایه در قیاس با پراید، دارای ارزش خرید بالاتری است، اگر فاصله‌یِ مجاز خود را همیشه با خودروی جلویی حفظ می‌کنید و خلافِ شما تنها راهنما نزدن بر سر یک تقاطع بوده است، بدونِ شک تیبا لبخند رضایت را بر لبان شما خواهد نشاند.

 

 

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید