در حرکت بلبرینگ ها چه اتفاقی روی می دهد

«بلبرینگ» ها در زمانی که به حرکت در می آیند دو مرحله را باید طی نمایند . در مرحله نخست این گونه است که لایه خارجی بار را به گوی منتقل می نماید و در مرحله بعدی هم این گونه است که همان بار که حالا به گوی ها رسیده است توسط همان گوی به لایه داخلی منتقل می گردد .

همان طور که واقف هستید گوی ها در «بلبرینگ» کروی شکل هستند و همین شکل کروی آن ها باعث می شود که گوی ها حرکت نرم و راحتی داشته باشند . البته لازم به ذکر است که دلیل دیگری که سبب نرم بودن حرکت این گوی ها شده است آن است که چون کروی شکل هستند نقطه تماسشان با لایه بیرونی و درونی کوچک است .

گوی ها دارای نقطه تماس خیلی کوچکی با لایه های بیرونی و همچنین درونی هستند و کوچک بودن این نقطه تماس ها به دلیل کروی بودنشان است .

از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس، اگر فشار بیش از حدی به گوی‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن‌ها گردد، در اینگونه موارد می‌توان از یاتاقان‌های غلطکی یا یاتاقان‌های غلطکی مخروطی‌شکل استفاده کرد. گونهٔ خاصی از بلبرینگ‌ها، بلبرینگ‌های محوری نام دارند که برای سرعت‌های پایین در نظر گرفته شده‌اند و نمی‌توانند بارهای محوری شدید را تحمل کنند و از نمونه‌های کاربردها آن‌ها می‌توان به کاربردشان در میزهای گردان اشاره کرد.

تصور کنید که به جای چرخ های گرد خودرو ها چرخ هایی داشتیم مانند چرخ های تانک و یا مانند اسکیت در این موارد به دلیل تماس زیادی که سطح با این چرخ داشت اصطکاک بالا می رفت و سرعت حرکت پایین بود در بلبرینگ نیز همین اتفاق افتاده به دلیل اینکه از آن در اجسامی که دائما در حال حرکت هستند استفاده می شود و به دلیل افزایش سرعت کار آن ها و کاهش اصطکاکشان از بلبرینگ استفاده می شود و توجه شده که در ساختار آن علاوه بر گرد بودن مقاوم بودن نیز لحاظ شود و در دو لایه که لایه میانی این دو لایه تشکیل شده از ساچمه های گرد که آن ها هم به دلیل داشتن سطح تماس کم دارای اصطکاک کم می باشند .

در برخی وسایل بر روی بلبرینگ ها نیرویی از بالای بلبرینگ که معمولا قسمتی است که بلبرینگ در این حالت در گردش نیست وارد می شود که به این نیرو تراست می گویند و در برخی اجسام به آن نیروی رادیال وارد می شود که این نیرو وارده بر سطح گرد آن محسوب می شود در خودرو ها معمولا هر دو نیرو بر بلبرینگ ها وارد می شود .

اگر بر بلبرینگ ها فشار زیادی وارد شود ساچمه های داخل آن خورد می شود بنابرین از بلبرینگ های ساچمه ای که ساچمه های ریز دارند در فشار های کم استفاده می شود و برای فشار های زیاد از بلبرینگ هایی که دارای ساچمه های گرد تخته ای هستند استفاده می شود که به آنها بلبرینگ های غلتکی می گویند به نوعی از آن دارای غلتک نازکی هستند یاطاقان سوزنی می گویند

انواع دیگر بلبرینگ نیز وجود دارد با نام های کفه گرد و کفه گرد بشکه ای و بلبرینگ مغناطیسی که برای سرعت های زیاد استفاده می شود و همین طور بلبرینگ که مخصوص زیر ساختمان ها است و بسیار طویل هستند و از آن در مواقعی که زلزله اتفاق می افتد استفاده می شود مانند بلبرینگ های ساده ای که زیر میز های گردان استفاده می شود .

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید