طراحی کابین تیبا هاچ بک

در مبحث مقایسه طراحی داخلی یا همان کابین دو خودروی تیبا هاچ بک و سدان باید بیان داشت که این دو خودرو در این مقوله هیچ فرقی با هم ندارند .

در نسخه هاچ بک تنها در قسمت صندوق بار مقداری کوچک تر شده است اما حتی در قسمت صتدلی های عقب هم ما شاهد تغییری نمی باشیم .

در داخل کابین تیبا هاچ بک از پلاستیک خشک استفاده شده است که بسیار هم بی کیفیت می باشند .

استفاده از پلاستیک خشک و بی کیفیت در کابین و همچنین کیفیت مونتاژ پایین این اتومبیل سبب گشته است که این خودرو خیلی زود به سرو صدا کردن بیوفتد .

با توجه به تفاوت قیمتی مدل‌ هاچ‌بک با نمونه صندوق‌دار، بهتر بود رنگ‌بندی کابین تیره تر شود تا جوان‌ترها رغبت بیشتری برای خرید آن نشان دهند. تیبا به یک عدد ‌ایربگ مجهز شده است و تا حدودی ‌ایمنی راننده را تامین می‌کند. اما در مدل‌های ساده، از امکانات ابتدایی نظیر تنظیم برقی‌آینه‌ها بی‌بهره است. دید ‌آینه‌های جانبی به لطف ‌‌اندازه نسبتا بزرگشان مناسب است و دید قسمت عقب در مدل‌ هاچ‌بک، به مراتب بهتر از مدل سدان به نظر می‌رسد.

تیبا در‌ آینده نیازمند ارتقا کیفی و فنی خواهد بود. اما همین محصول فعلی نیز با مونتاژی دقیق‌تر، کیفیت رنگ بالاتر، به علاوه امکاناتی به روز، بالاخص در گونه‌ هاچ‌بک، بدون تردید قادر خواهد بود طیف وسیعی از طرفداران خودروهای کوچک و ارزان قیمت را به سوی خود جلب کند.

در حال حاضر با توجه به قیمت مناسب، تیبا2 هاچ‌بک گزینه ای مطلوب و قابل توجه ارزیابی می‌شود.

مجله تخت گاز: تیبا‌ هاچ‌بک یکی از دست‌پرورده‌های جدید طراحان‌ایرانی است. تیبا به عنوان دومین خودرو ملی شناخته می‌شود و طی مدتی که از عرضه آن در بازار می‌گذرد، توانسته افرادی که بودجه محدودی دارند و از طرفی از ظاهر تکراری پراید خسته شده‌‌اند را به سوی خود جذب کند. حال مدتی است مدل‌ هاچ‌بک ‌این خودرو معرفی شده و طرفداران خود را در قشر جوان جامعه جست و جو می‌کند.

طراحی تیبا‌ هاچ‌بک با مدل سدان تفاوت چندانی ندارد و همه تحولات به قسمت عقب‌این خودرو ختم می‌شوند. حتی فرم شیشه‌های جانبی عقب نیز با مدل صندوق‌دار یکی است. کیفیت رنگ بدنه پایین است و با توجه به قیمت ۲۷ میلیونی ‌این خودرو انتظار می‌رود به بعضی جزییات در مونتاژ قطعات بدنه توجه بیشتری شود. طراحی شیشه عقب، مه شکن وسط سپر عقب و چراغ سوم ترمز بالای شیشه عقب با پژو ۲۰۶‌ هاچ‌بک بی‌شباهت نیست. چرخ‌های تیبا سایز کوچکی دارند و علاوه بر لطمه به زیبایی خودرو، پایداری آن را در پیچ‌ها زیر سوال می‌برند. ‌این در حالی است که در مدل‌ هاچ‌بک احساس عدم پایداری و تعادل در پیچ‌ها بیشتر احساس می‌شود.

پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تیبا‌ هاچ‌بک با پیشرانه مدل سدان تفاوتی ندارد.‌ این پیشرانه با همکاری شرکت مگا موتور و شرکت FEV وابسته به دانشگاه آخن و بر اساس پیشرانه پراید ساخته شده است. پیشرانه تیبا از پراید قدرتمندتر است و طبق اعلام سازنده می‌تواند 5/87  اسب بخار قدرت تولید کند، که برای ابعاد و وزن‌این خودرو، نوع کاربری آن در شهر و قیمت آن نسبتا مناسب به نظر می‌رسد.

کشش و شتاب اولیه تیبا نسبت به پراید بهتر است. هنگام شروع حرکت، خودرو با لرزش قابل توجهی به راه می‌افتد. عملکرد سیستم تعلیق و کمک فنرها نسبت به پراید نرم‌تر است. البته در نمونه‌ هاچ‌بک صداهای اضافی که از عقب خودرو شنیده می‌شوند، به مراتب از مدل سدان بیشتر است. فرمان هیدرولیک تیبا نرم و گیج است و همین عامل باعث شده تا در سرعت‌های بالا قبل از تعویض ناگهانی لاین به همه چیز خوب فکر کنید! البته در سرعت‌های پایین می‌توان روی آن حساب باز کرد. یکی از مهم‌ترین مشکلات فنی تیبا را باید در ترمزهای آن جست و جو کرد. ترمزهایی که علاوه بر قدرت عملکرد پایین، از همان ابتدا دچار مشکل تابیدگی شده و لرزش فرمان در سرعت‌های بالا را با خود به همراه می‌آورند.

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید