فراخوان سایپا برای تیبا | TIBA

در یک سری از خودروهای «تیبا» که اخیرا به دست مشتریان داده شده است مشکلی برای قسمت دسته سیم ورودی به رله باکس وجود دارد و باعث گرم شدن این قسمت می شود همین موضوع سبب شده است که شرکت «سایپا» برای این محصول خود فراخوانی را تدارک ببیند و از مشتریان خودروهای «تیبا»ی خود بخواهد که هر چه سریع تر به نمایندگی های مجاز شرکت «سایپا» مراجعه نموده و در پی رفع نمودن این مشکل در این قسمت برآیند .

در متن پیامک ارسالی به مشتریان آمده:

مالک محترم خودرو «تیبا»، خودروی شما به جهت حصول اطمینان از سلامت کامل آن و عدم وجود نقص احتمالی در سیم کشی کنار رله باکس نیاز به بازبینی فوری و خدمات خارج از دوره دارد. لطفا در اسرع وقت به نزدیکترین نمایندگی مجاز شرکت سایپا یدک مراجعه نمایید. بدیهی است مسئولیت پیامد عدم مراجعه به عهده مالک خودرو می باشد.

این فراخوان سایپا را می توان یک حرکت بسیار مثبت در نظر گرفت، چندی پیش این شرکت برای رفع نقص سگ دست سایپا 131 نیز فراخوان داده بود.

ناگفته نماند اعلام فراخوان امری است که در صنعت خودروی جهان بسیار رواج دارد. این مساله در کنار هزینه هایی که برای یک کمپانی در پی دارد، نوعی حس اعتماد و اطمینان را نیز در مشتریان ایجاد می کند. همین چند روز قبل بود که هیوندای در آمریکا برای حدود 600 هزار سانتافه، سوناتا و جنسیس فراخوان صادر کرد.

با این حال سایپا در متن ارسالی خود به شکل دقیق مشخص نکرده است که عوارض عدم مراجعه احتمالی به نمایندگی ها چه خواهد بود و آیا تاکنون از بابت نقص فنی در سیم کشی خسارات مادی یا جانی ای متوجه مشتریان شده است یا خیر.

حدود ۸ سال پیش یک خودرو تحت نام خودروی ملی از گروه خودروسازی سایپا، روانه بازار شد. بسیاری تصور می‌کردند این خودروسازی سعی دارد با عرضه این سدان کوچک، به تولید خودروهای پراید خاتمه دهد. اما تصورات اشتباه بود. گروه خودروسازی سایپا، در ادامه تلاش خود برای ساخت خودروهای ایمن مانند پراید! یک خودروی مطمئن دیگر را در سبد محصولات خود قرار داد تا مردم بتوانند با مبلغ کمتر از ۳۰ میلیون‌تومان، انتخاب بیشتری برای رانندگی مطمئن در جاده‌ها داشته باشند. تیبا تنها رقیب خودروهای پراید در بازار داخلی محسوب می‌شود، به همین دلیل برای رقابت در بازار داخلی کار سختی ندارد و فقط کافیست چند آپشن اضافی مانند محل قرارگیری عینک و یا جای دستمال کاغذی در آن قرار داده شود تا لیست تجهیزات فراوان این خودرو کامل شود. امروز قصد داریم در سایت چرخان معایب این خودروی ملی را بسنجیم، چرا که با گذشت چند سال از تولید آن، سایپا هر سال با ارائه یک تیپ جدید و یا فیس‌لیفت جدید این محصول به‌نام ساینا، نشان داده است که قصد ندارد به تولید این خودروی باکیفیت پایان دهد. با ما همراه باشید…

۱. طراحی ظاهری :

طراحی ظاهری تیبا چیزی به نام زیبایی در خود ندارد، البته از خودرویی که رقیب پراید است، توقع بیشتری نمی‌رود. به جزء چراغ‌های جلو، در نمای روبرویی بخش خوب دیگری دیده‌ نمی شود. جلوپنجره ساده و کوچک که بسیار زشت طراحی شده و سپرها نیز بیش از حد ساده هستند. استفاده از خطوط منحنی وار بیش از حد، باعث شده که خودرو جذابیت کم، خود را از دست بدهد. خودرو در کل فرم منحنی‌واری دارد که سایپا در مدل فیس‌لیفت، سعی کرده از آن کم کند. در نمای جانبی، لاستیک‌های سایز کوچک باعث شده‌اند با صحنه خوبی روبرو نشویم. خطوط جانبی روی بدنه اگر ظریف‌تر بودند، می‌توانستند کمی تاثیر بر روی چهره این خودرو بگذارند. از آینه‌های جانبی چیزی نمی‌گوییم و سکوت بهترین راه در مقابل این بخش از خودرو است. در بخش عقب نیز باز سپر چنگی به دل نمی زند و اصلا بر روی آن کار نشده است. در طراحی چراغ‌های عقب از مزدا الهام گرفته شده است که احتمالا طراحان مزدا با شنیدن و دیدن این بخش از تیبا، دچار حمله قلبی خواهند شد!

۲. طراحی داخلی و جنس کابین :

در طراحی داخلی تیبا، تمام فکر طراحان به سمت یک کابین بهتر از پراید بوده است. برای همین این کابین فقط از پراید بهتر طراحی شده و خلاقیت زیادی در آن دیده نمی‌شود. تمام بخش‌های داخلی با خطوط منحنی وار طراحی شده‌اند و حتی در بخش‌های کوچکی مانند غربیلک فرمان نیز، خلاقیت و زیبایی دیده نمی شود. اوج کیفیت داخلی تیبا و تلاش سایپا برای ارائه یک محصول در حد و اندازه جهانی، در مصالح استفاده شده در کابین دیده می‌شود. زمانی که پلاستیک خشک و بی کیفیت فضای داخلی تیبا را لمس می‌کنید، ناخودآگاه یاد ظروف پلاستیکی آشپزخانه خواهید افتاد که با قیمت ۲ هزارتومانی خود کیفیت بهتری از جنس داخلی تیبا دارند. صندلی‌های تیبا چندان راحت نیستند و زمانی که شما بر روی آنها مستقر می‌شوید، خاطرات شیرین دوران کودکی برای شما زنده می‌شود، درست زمانی که بر روی نیمکت‌های چوبی مدرسه درس می‌خواندید، صندلی‌های تیبا دقیقا همان حس را دارند. از لحاظ دید داخلی خودرو، بازهم تیبا مشکل دارد و ستون های مجاور شیشه جلو، مانع دید کافی شما می‌شوند و این یعنی کاهش ایمنی در هنگام رانندگی.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید