واقعیت هایی درباره تیبا

اگر بخواهیم بازار خودروهای موجود در کشورمان را از حیث  در دسترس بودن برای همه مردم  بررسی کنیم، حدود قیمتی زیر 25 میلیون تومان یکی از بهترین بازارهاست زیرا بیشتر افراد قدرت خرید در این سطح را دارند و حتی تعدادی  از طبقه مرفه‌تر هم برای  به اصطلاح دم‌دستی از این خودرو ها استفاده میکنند . اما متاسفانه در کشور  ما این رنج قیمتی در حالی که بسیار پر رونق و پر مشتری می باشد  یکی از کم تنوع‌ترین بازارها نیز به شمار می آید  و برای خرید خودروی صفر کیلومتر در این رنج، جز چند انتخاب محدود گزینه زیادی در دسترس نمی باشد
یکی از این انتخاب های محدود که با قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان قابل خریداریست، تیبا می باشد خودرویی که توسط یکی از دو غول تولید و مونتاژ خودرو ایران یعنی سایپا چند سالی است قدم به این عرصه نهاده است  و احتمالاً همه هموطنان از دور یا نزدیک با این سدان کوچک شهری آشنایی داشتند . اتومبیلی که در ابتدا با انتقادات نسبتاً زیادی مواجه شد اما در بازار تشنه‌ی تنوع خودروهای ارزان قیمت، خیلی زود جایگاهش را در میان مردم یافت  و با قیمت نسبتاً مناسب توانسته به موفقیت خوبی در فروش دست  یابد

چرا تیبا را بررسی کردیم؟

هرچند برای اتومبیل دوستان که همیشه به دنبال  خواندن جدیدترین اخبار و تکنولوژی‌های نوین در صنعت خودرو می باشند آشنایی با خودرویی نسبتا  قدیمی آن هم در ارزان‌ترین قیمت‌های بازار و پایین ترین  امکانات روز، جذابیت چندانی نخواهد داشت  ولی قطعاً برای خیلی از افراد با بودجه محدود که احتمالاً پول خود را با زحمت زیادی پس انداز کرده‌اند، حتی بیشتر از فردی که قصد خرید خودروی گران قیمت دارد، برایشان اهمیت دارد که  بدانند این پول صرف خرید چه کالایی می‌شود و اینکه آیا واقعاً ارزشش را دارد؟ برای همین تصمیم گرفتیم ساعاتی با این محصول اقتصادی همراه شویم تا ببینیم می‌توان با کمتر از 25 میلیون تومان خودرویی قابل قبول و مورد اعتماد خریداری کرد یا خیر؟

 

 

نگاهی کلی به پروژه تیبا:

عکس شعار تبلیغاتی “زیبای ایرانی” که زمانی برای این اتومبیل برگزیده شده بود  تیبا نه خیلی زیباست و نه کاملاً ایرانی! البته با داشتن رقبایی مثل ام‌وی‌ام 110 و پراید، طراحی تیبا قابل قبول می باشد و در نمونه‌ی هاچ‌بک حتی جذابیت‌هایی هم دارد (هرچند مدل هاچ‌بک از نظر قیمتی از رنج خودروهای زیر 25 میلیون خارج می‌شود) اما در کل نمیشود که  بخواهیم یکی از ویژگی‌های بارز تیبا را زیبایی‌اش بدانیم! منظور از بیان 100 درصد ایرانی نبودن این اتومبیل هم قدر نشناس بودن از مهندسین ایرانی نیست و هدف صرفاً یادآوری این واقعیت است که قطعات و همکاری بسیاری از کشورهای صاحب دانش خودرو و سایر اتومبیل‌ها در تیبا به کار رفته که صد البته در صورت استفاده‌ی مناسب از این قبیل موقعیت‌ها می‌توان در جهت ارتقاء سطح کیفی خودرو و دانش فنی مهندسین کشور استفاده کرد

طراحی کردن  این اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) بهمراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا انجام گرفته است  در نمای جلو سعی شده با استفاده از خطوط برجسته‌ی روی کاپوت و طراحی خاص چراغ‌ها اتومبیل لوکس‌تر از چیزی که هست جلووه کند  اما جلو پنجره و سپر بسیار ساده، تیبا را از رسیدن به این هدف بازداشته است! خطوط کناری روی گلگیرهای جلو و عقب تا حدودی از سادگی نمای جانبی کم کرده است ولی طراحی آیینه‌ها و سپر عقب خیلی جالب نیست  از نمای پشت شباهت‌های کلی با مزدا 323 احساس می‌شود اما با توجه به کوچک‌تر بودن سایز تیبا و تفاوت در سایر جزئیات، علیرغم شباهتی که دارد هرگز به جذابیت مزدا نمی رسد

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید