پشت فرمان تیبا هاچ بک

تجربه رانندگی در تیبا هاچ بک :

زمانی که راننده پشت فرمان این خودرو مستقر می گردد خیلی خوب شباهت داشتن این خودرو را با خودروی پراید نظاره

میکند چیزهایی مثل : فاصله اهرم تعویض دنده و زاویه فرمان و موقعیت قرار گیری راننده و چیزهای شبیه به این.

اما این را هم باید بیان نمود که تیبا همان طور که با پراید شباهت دارد تفاوت هایی هم در بین این دو خودرو وجود

دارد اگر بخواهیم در این مورد مثالی را خدمت شما عرض نماییم باید بگوییم که در تیبا صدای موتور هم بلند تر می

باشد و هم صدا بیشتر به درون راه میابد

که البته به دلیل عدم دسترسی به ادوات تست نمی توان در این مورد به قطعیت نظر داد.

به نظر می رسد که به دلیل اصلاح ساختار شاسی،کیفیت سواری تیبا هم مانند پراید های جدید اندکی نسبت به

پراید های قدیمی بهبود یافته است و این مهم را به خصوص در هنگام مواجه با سرعت گیرهای پلاستیکی کاملا

احساس خواهید کرد.

گیربکس تیبا از جمله قطعات مشکل ساز برای مالکین محسوب می شود و مالک خودرو مورد تست نیز به خصوص در

کیلومتر های اول در تعویض دنده ها دچار مشکل بوده است،اما در زمان تست پس از گذشت حدود 800 کیلومتر تا حدودی

گیربکس نرم شده و دنده ها بهتر عوض می شود.

 

در هنگام شتاب گیری و فشردن پدال گاز در خواهید یافت که توان حدود 80 اسب بخاری موتور به نسبت وزن 1050

کیلوگرمی خودرو بد نیست و می تواند نیازی های عموم افراد در رفت و آمد شهری را پاسخ دهد اما نکته مایوس کننده حد

مجاز اندک دور موتور است که در حدود 5500 RPM به ردلاین خود می رسد و عملا شتاب گیری خودرو را محدود کرده است.

به جز این مورد و مسئله نفوذ زیاد صدا به فضای درون کابین، نقطه ضعف فنی شاخص دیگری دیده نمی شود هرچند که

بروز برخی ایرادات کیفی و به خصوص الکترونیکی در مورد پیشرانه تیبا شایع بوده که برخی از مالکین را با دردسر

تعویض چند باره سنسورها و مراجعه به نمایندگی های مجاز روبرو کرده است.

 

عملکرد کولر مناسب است و حتی در گرم ترین روزهای تابستان نیز اثری از افزایش دمای آمپر آب در اثر استفاده از کولر

دیده نمی شود.هرچند بازهم صدای عملکرد فن دمنده مجموعه تهویه مطبوع بیش از حد زیاد است و این صدا در ترکیب

با فریاد پیشرانه،آرامش درون کابین را تحت شعاع قرار می دهد.

تیبا 2 از نظر مصرف سوخت بنا بر تجربه مالک چندان هم اقتصادی نیست و رقمی بین 6.5 الی 9 لیتر را در شرایط جاده و

شهر می سوزاند که با توجه به حجم 1.5 لیتری پیشرانه،رقمی بیش از عدد رسمی 6.75 را در سکیل ترکیبی نشان می

دهد.

هندلینگ تیبا به دلیل بالا بودن نسبی مرکز ثقل به خوبی هاچ بک های جوان پسندی مانند 206 نیست اما در شرایط پر

فشار اثر چندانی از تمایل به کم فرمانی در این خودرو دیده نمی شود که با توجه به تایرهای ایرانی نکته ای قابل تامل و

امیدوار کننده است.

از طرف دیگر به نظر می رسد که تعلیق تیبا به خصوص در محور عقب اندکی نرمتر از سایر هاچ بک های موجود در بازار

است که ویژگی مثبتی در مواجه با انواع دست انداز و سرعت گیر به حساب می آید.

 

قدرت ترمز گیری در مجموع قابل قبول است،هرچند بهتر بود که سایپا با توجه به اختلاف قیمت این خودرو با پراید و تیبا

سدان، ترمز های چهار چرخ دیسک را برای تیبا 2 در نظر می گرفت تا خیال رانندگان عموما جوان این خودرو از بابت

پشتیبانی ترمز ها در شرایط سخت آسوده شود.

 

در نهایت باید قیمت گذاری و کیفیت نه چندان جالب کابین را مهم ترین نقطه ضعف تیبا 2 عنوان کرد.این خودرو

شاید در بسیاری زمینه ها نمونه ای بهتر نسبت به پراید به نظر برسد اما پرداخت سه میلیون بیشتر نسبت به نمونه

سدان تیبا عملا هیچ توجیهی ندارد مگر آنکه سایپا دلیل فنی قانع کننده ای را در زمینه برتری تیبا 2 نسبت به تیبا

سدان ارائه کند.

 

نکته دیگر به اختلاف قیمت حدود یک میلیونی نمونه فول (مورد آزمایش) با نمونه های پایه مربوط می شود که از تنها

در برخی جزییات مانند رینگ های اسپرت، آینه برقی و شیشه بالابر برقی درب عقب با مدل پایه تفاوت دارد. در واقع

بهتر بود که سایپا ضمن قیمت گذاری بهتر برای نمونه پایه، تجهیزات رفاهی و آپشن های جالب تری را برای جوانان

خریدار این خودرو در نظر می گرفت تا حداقل یک وجه تشابه بین شعار تبلیغاتی مربوط به تیبا 2 “رویای جوانی” و

خودرو تحویلی به جوانان این مرز و بوم وجود داشته باشد.

 

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید