هزینه های نگه داری بلند مدت خودرو تیبا

خودروی سواری تیبا از حیث  هزینه های نگهداری خودرو و همچنین در دسترس بودن خدمات قادر نیست با رقبای خود

رقابتی داشته باشد  زیرا  این خودرو در واقع نه به اندازه پراید با فراوانی قطعات یدکی و مکانیک مواجه است و نه به

اندازه محصولات خانواده پژو 405 و سمند در بازار شناخته شده و معروف است

در سال های نخست تولید و عرضه تیبا، می شد این ضعف را به تازه و جدید  بودن خودرو در بازار نسبت داد اما حالا بعد از

گذشتن  7 سال، کم بودن برخی از قطعات یدکی در شهر های بزرگ و بروز مشکلات شایع الکترونیکی جز نقطه ضعف

شرکت سازنده چیز دیگری را بازگو نمی کند

برای نمونه سوختن مجموعه پشت آمپر و مدار برق کشی سیستم استارت، خرابی استپر موتور،

در واقع خودروسازان ایرانی هر بار که دست به ارتقاء قطعات فنی خودروهای پر تیراژ خود زده اند، موفق نشده اند  رضایت مشتریان ازحیث خدمات بعد از فروش و قطعات یدکی را تامین کند

این مشکل نه تنها شامل حال موتور ارتقاء یافته تیبا می شود حتی محصولات ایران خودرو مانند  سمند های مجهز به موتور ملی (EF7) و پارس های XUM و 206 های مجهز به سیم کشی ایرانیزه شده را نیز در بر می گیرد

 

 

بنابراین تیبا از جهت  هزینه های نگهداری برتری قابل توجهی نسبت  به پراید ندارد و حتی با مشکلات بیشتری از نظر

دوام و تعمیرات رو به رو می باشد

از جهت  دیگر این خودرو از نظر ایمنی نیز شرایط روشنی را ندارد و طبیعتا قادر نیست جای خالی ریو (با حدود 3

ستاره ایمنی) را پُر کند، بنابراین برگزیدن تیبا به عنوان یک خودرو ایمن تر و گران قیمت تر از پراید برای استفاده جاده

ای نیز توجیهی ندارد.

در حقیقت  سایپا برای تولید کردن تیبا هدف گذاری درستی را به عنوان ارتقاء ارزان قیمت پلت فرم پراید انجام داده است

اما در اجرای این هدف گذاری در تولید  یک خودرو واقعا بهتر با مشکل مواجه شده است و حالا تیبا به خودرویی سردرگم

بین پراید اقتصادی و پر فروش و پژو 405 قدیمی و پرطرفدار تبدیل  شده که در واقع ویژگی های مثبت هیچ یک از این

دو خودرو را به شکل کامل و صحیح ارائه نمی دهد.

 

 

 

 

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید